BAR Lokale Media laat met nieuw logo zien wat het doet

,We doen al jaren veel meer dan alleen op donderdag drie lokale kranten uitgeven. Alleen is het nu tijd om ook te laten zien dat we meer doen. Hoog tijd.”

Aan het woord is Willem Monteban (37). Sinds 1 januari van dit jaar is hij directeur van BAR Uitgeverij. Herstel, BAR Lokale Media. Want zo luidt met ingang van gisteren, 1 juli, de officiële handelsnaam van de uitgever van weekblad De Schakel in Barendrecht en Albrandswaard en weekblad De Combinatie in Ridderkerk.

Informeren
Willem: ,,De krantenwereld verandert al jaren. De vraag naar de papierenkrant neemt ieder jaar af en de socialmedia kanalen worden steeds belangrijker. Aan ons om het lokale nieuws op de gevraagde manier aan te bieden. Op dit moment is dat heel divers. Pakken de 40-plussers in meerderheid nog graag de krant van de deurmat, de jongeren vinden dat papier maar niets. En een frequentie van een keer in de week nieuws vinden ze al helemaal ouderwets. Via de smartphone willen ze het liefst 24/7 op de hoogte blijven. Om iedere doelgroep te blijven bereiken delen we de berichten al geruime tijd op de nieuwssites, Facebook en Instagram. Redacteuren worden nu bijgeschoold naar Mojo. Mobile journalisten die opgeleid zijn om verslag te doen in woord en beeld. Met een QR-code in de krant brengen we ook de traditionele krantenlezer straks eenvoudig bij de bewegende beelden die de redacteuren maken. Sinds kort is daar BARtv bijgekomen. Voorlopig belichten we daarmee drie items uit het nieuws. Het doel is daarmee te groeien naar dagelijkse berichten.”

Ondernemers
,,Niet alleen de manier van lezers informeren is veranderd. Ook de ondernemers vragen een ander aanbod van ons. De vraag naar advertenties in de papieren krant neemt af. Daarentegen neemt de vraag naar bereik via onze andere kanalen toe. Dat vraagt andere kennis en een andere manier van adviseren door onze verkopers.
Briefpapier, flyers, folders, glossy magazine, jubileumkrant, website, vlaggen, billboard. Het zijn stuk voor stuk extra mogelijkheden voor ondernemers hun doelgroep te bereiken. De diensten van BAR Lokale Media stoppen niet bij berichtgeving in krant of online. Ook de grafische wereld zit nog steeds in ons DNA. Met een totaalpakket bieden wij het maximale bereik.”

Doel
,,Het doel van BAR Lokale Media is onze volgers dagelijks te informeren, inspireren en amuseren. Eerlijkheid, respect en verbondenheid zijn daarin onze kernwaarden. Van oudsher doen we dat via onze drie weekkranten. Onze digitale kanalen zijn daarin inmiddels niet meer weg te denken. Via beeld en geluid bereiken we ook de inwoners die de papieren krant niet meer lezen. Ik baal er dan ook van dat de nieuwssites op dit moment met de smartphone niet optimaal te lezen zijn. Helaas heeft de coronatijd ook hier invloed op. Maar na de zomer moeten die ook weer optimaal leesgenot bieden.”
,,Wat voor ons geldt, geldt ook voor onze klanten. Alleen met papier is je bereik niet meer voldoende. We helpen de ondernemers om met een juiste mix van offline en online bereik in contact te komen met hun doelgroepen. Alleen maatwerk biedt daarin het maximale resultaat.”

Presentatie
De presentatie van de nieuwe naam en het bijbehorende logo was gisterenmorgen tijdens een ontbijtsessie met alle medewerkers. Tevens presenteerde de jonge ondernemende directeur de nieuwe website. Willem: ,,De oude website had zijn diensten bewezen. Ook hiervoor was het tijd voor iets nieuws, iets eigentijds. We trakteren de bezoekers op scherpe teksten, creatieve fotografie en actieve beelden.”
,,Wat de lezer aan dit alles heeft? In eerste instantie misschien niet veel. De bekende nieuwssites van de kranten blijven onveranderd, maar een uitgever die niet met zijn tijd meegaat vergrijst en zal zijn lezers uiteindelijk niet meer adequaat kunnen informeren. Dus uit dat oogpunt hebben zij er ook veel aan. Als het aan mij ligt blijven de inwoners van de BAR gemeenten geen dag verstoken van het lokale nieuws. Hoe dan ook, waar dan ook.”

ontdek de mogelijkheden

Heeft u nog vragen en/of onduidelijkheden?
Wij denken graag met u mee. Aarzel niet om contact op te nemen.